خانه » نوشته های شخصی » معضلی به نام آیلتس

معضلی به نام آیلتس

دوستان نزدیک به من می دونن که مدت مدیدی من درگیر آیلتس بودم. از دی ماه ۱۳۸۸ تا دی ماه ۱۳۸۹٫ فعلا دارم قصه تعریف می کنم، به قسمت های کاربردی اش هم می رسیم. تکنیک هایی که یاد گرفتم تا از پس امتحان بر بیام رو براتون می نویسم، شاید به درد کسی خورد و ما رو هم دعا کرد 😉

بعد از اولین امتحان آیلتس و متعاقب اون بسته شدن راه آسون استرالیا، فهمیدم بزرگترین دردسر من برای طی کردن این راه پر پیچ و خم، گذشتن از سد آیلتسه. از یکی از دوستانم – مهدیار – شنیدم که معلم خصوصی برای رایتینگ گرفته بود. تلفن معلمش رو ازش گرفتم، یکی از اساتید موسسه آریانپور بود توی تهران. اسمش هم علیرضا شیردل که خودش اسم مستعار Captain یا اونجوری که خودش اصرار داشت، Cap رو برای خودش انتخاب کرده بود. براش مشکلم رو گفتم و گفت با تمرینهایی که با هم خواهیم کرد، وضعت بهتر خواهد شد.

۵ جلسه با یکی از دوستانم رفتیم پیشش، البته اون دوست عزیز ۳ جلسه بیشترمن رو همراهی نکرد اما من همه رو رفتم و انصافا Cap شاهکارکرد. رایتینگ و نوشتن رو یک جور دیگه معرفی کرد و شناسوند. کسی تا اون زمان بمن نگفته بود چطور باید بنویسم (به زودی پستی در این رابطه میذارم که امیدوارم مفید باشه برای خوانندگان).

یکبار دیگه امتحان دادم، توی فروردین ۱۳۸۹٫ این بارهم باز موسسه آیلتس تهران و نمرات این بار، بهتر شد:

  • listening: 7
  • Reading: 7
  • Writing: 6.5
  • Speaking: 6.5

فهمیدم که این موسسه ممتحن های بیماری داره! دفعه قبل بدون هیچ پیش زمینه ای رفته بودم و اسپیکینگ رو داده بودن ۶٫۵، این بارتمرین کرده بودم و باز شده بودم ۶٫۵٫ تصمیم گرفتم برای دفعه بعد، برم سازمان سنجش (که اون زمان هنوز خودش آزمون برگزار می کرد).

توی همین گیر و دار بود که زمزمه هایی اومد مبنی بر اینکه دولت کانادا برنامه موسوم به رشته های ۳۸ گانه رو داره می بنده. این، یکی دیگه از مواردی بود که خوشبختانه به موقع فهمیدم داره دیر میشه. باز هم لطف مهدیار بود که از پیش وکیلش به من زنگ زد و گفت امروز اگر اقدام کنی بهتر از فرداست. سر جریان مهاجرت خیلی به این پسر مدیونم. به یوسف و علی هم همینطور.

فوری وهول هولکی همه فرم ها رو از سایت اداره مهاجرت کانادا دانلود کردم. اون زمان، پروسه مهاجرت برای کانادا اینطور بود که اول باید مدارک رو برای نووا اسکوشیا (Nova scotia) ارسال می کردیم و منتظر فایل نامبر اول می شدیم. توی این مرحله صرفا ادعا می کردیم که  اینیم و اونیم. بعد از دریافت فایل نامبر اول، ۴ ماه مهلت داشتیم تا مدارک ساپورت اون ادعاها رو برای سفارت کانادا توی دمشق ارسال کنیم. بعد از اینکه مدارک رو بررسی می کردند، فایل نامبر دوم رو می دادند و دیگه روال مهاجرت رسما استارت می خورد. من همه فرم ها رو پر کردم و دیدم ای دل غافل! باید ۵۵۰ دلار به دولت کانادا پرداخت کنم و امکانش از ایران هم نیست…

۱۵ نظر

  1. ا سلام
    من دنبال شماره آقای شیر دل هستم برای کلاس رایتینگ. اگر شماره تماسی از ایشان دارید خیلی ممنون میشم اگر لطف کنید.

    • امير حسين روشناس

      مهدی جان
      آقای شیردل از ایران تشریف برده اند. تا جایی که می دانم الان در کوکیتلام، بریتیش کلمبیا هستند. استاد بسیار خوبی بودند ولی متاسفانه دیگه قابل دسترسی در ایران نیستند.

  2. امیر حسین جان
    خیلی ممنون شما راستش من تعریف آقای شیردل را خیلی شنیده ام شما استاد خوب رایتینگ سراغ ندارید که بمن معرفی کنید.
    با تشکر

    • امير حسين روشناس

      بله استاد بسیار خوبی بودند. والا در مورد معرفی، بنظرم یک سر به آموزشگاه تهران آکسفورد بزنید، تقاطع خیابون میرداماد و شریعتی. زمانی استاد بسیار خوبی بود به اسم فرزاد مازندرانی که کارش رایتینگ بود.

  3. امیر حسین جان
    خیلی ممنونم از راهنماییتون

  4. کدوم یک از موسساتی که ایلنس برگزار می منن اسون تر می ممنحنن؟؟؟؟

  5. آیلتس بر خلاف غولی که ازش ساختن اصلا حساب کتاب مشخصی نداره. این فرضیه وقتی برام عینیت پیدا کرد که نمره رایتینگم جلوی چشم خودم یک نمره (!!!!) تغییر کرد. یعنی در عین خوشحالی تو آخرین فرصت فرستادن پرونده، دلم میخواست ممتحن اولی رو با دستای خودم خفه کنم :))

  6. سلام .
    من چند سالی زبان خیلی وقت پیش خوندم.بعضی متنها رو میفهمم و بعضی ها رو هیچ…اخبار هم همینطور…واقعا معضل آیتلتس البته من میخام مدرکشو بگیرم که حداق بعد چند سال خوندن زبان ی مدرک معتبر دستم باشه.ولی تو هر سایت و هر کسی حرف میزنی ۱۰۰۰ تا منبع برا هر Skill معرفی میکنند.یکی میگه فیلم ببینید و اخبار ..یکی میگه فقط منابع ایلتس…ووو

    خود خوان هم تا حدی میشه رفت جلو …حالا هم که امتحان شده ۹۵۰٫۰۰۰ تومن…

    • امير حسين روشناس

      مدرک آیلتس که بعد از ۲ سال منقضی میشه، برای اینکه بخواهید به مدرکتون استناد کنید شاید مورد مناسبی نباشه.

  7. درود بر شما
    شما و یا دوستان عزیز، معلم خوب برای آیلتس می‌شناسید؟
    برای آزمون نیز همچنان موسسه ایرسان را تایید می‌فرمایید؟
    باسپاس

    • امير حسين روشناس

      اون کسانی که می شناختم، همه شون از ایران رفتن. این موسسه هم که گفتید، اسمش رو نشنیدن. اطلاعات من قدیمیه در این خصوص.

  8. بابا دم شما خیلی گرم که تک تک کامنت ها رو پاسخ میدی….. خیلی دمت گرم …. به امید دیدار در هر کجا که بشه … من تازه شروع به خوندن زبان کردم … با پشتکار دارم ادامه میدم … به امید روزهای بهتر … جا داره بگم بازم دمت گرم

  9. با سلام خدمت دوستان عزیز
    من کلاس های کامل استاد شیر دل دارم
    که شامل کلاس writing 1, 2 و یک کلاس vocab هست.
    اگر کسی تمایل داشت من در خدمت هستم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*