خانه » دسته‌بندی نشده » کوتاه از تورنتو – ۱۴

کوتاه از تورنتو – ۱۴

سال نو همگی مبارک. فکر می کنم از پاییز اینجا ننوشتم، بیشتر هم بابت نبودن سوژه. زندگی عادی و روزمره ای که برخلاف ایران افت و خیز نداره. هر روزش مثل روز قبل و هر هفته مثل هفته قبل. بیشتر خبرها از ایران میرسه تا اینکه اینجا خبری باشه. توی زمستون بود که یک مسافرت با رویا به ایران داشتیم، این بار هم از دفعات قبل بیشتر موندیم. هرچند یک جورهایی فقط خستگیش موند، از بس هرجا رفتیم و با هرکسی صحبت کردیم، از گرونی، از ناامیدی و از بدبختی حرف زد. همه در ابراز ناملایمات مسابقه گذاشته بودن و با اینکه شرایط نامناسب رو درک می کنم، اما برای ما که میخواستیم بقول این وری ها وکیشن بریم، فقط خستگی داشت و نه استراحت.
بگذریم، دارم خودم هم غرغر می کنم! از جمله چیزهای خوبی که پیش اومد، خرید کلی کتاب فارسی بود که مدتها بود از خوندن کتاب فارسی محروم بودم، و صد البته قورمه سبزی و کباب و خلاصه کلی غذاهای لذیذ ایرانی. یک سر هم به اینفوتک زدم، سال ۹۷ پونزدهمین سالگرد تاسیس شرکت بود و مریم برادران به خیلی از ما قدیمی های اینفوتک (اگر بشه من رو هم جزو اونها حساب کرد – مریم لطف داشت و میگفت شماهایی که باهتون تماس گرفتم بهترین های اینفوتک بودید) گفته بود که یک ویدیوی کوتاه از خودمون براش بفرستیم و توی مراسم پخش کرده بودن، منصور رشتی هم خیلی احساساتی شده بود!
وسایلی که قبلا اعلام کرده بودیم رو این بار فریت کردیم، نزدیک ۲۰۰ کیلو بار شد و ۴ تا کارتن خیلی بزرگ. منتها خیلی راحت بود و من که دایم نگران بودم نکنه این پیش بیاد اون پیش بیاد، دیدم خیلی راحت تر از اونی که فکر می کردم انجام شد. ناگفته نمونه که یکم سر کیسه رو شل کردیم ولی به راحتیش می ارزید. مثلا میتونستیم بسته بندی بارها رو خودمون انجام بدیم و مثلا یک میلیون تومن صرفه جویی کنیم، ولی ریسک شکستن وسایل و ناقص شدن سرویس چینی رو متحمل بشیم. کلا فکر می کنم به نسبت ۱۲ میلیون هزینه ای که بابت ارسال دادیم، میشد ۲ الی ۳ میلیون صرفه جویی کرد ولی با کلی استرس و زحمت از طرف خودمون. بارها رو از امارات و با هواپیمایی امارات ارسال کردن و مزیتش این بود که ۳ روز بعد از رسیدن خودمون، بارها هم رسید، از اون طرف تا ۳ روز کاری میتونستیم بارها رو مجانی در کارگو نگه داریم و مزیت بسیار بزرگ دیگه این بود که ۲۴ ساعت شبانه روز، حتی روز تعطیل میتونستیم برای ترخیص بارها بریم.
وقتی از شرکت باربری با من تماس گرفتن، یک وانت کرایه کردم که محل تحویل گرفتن وانت فرودگاه پیرسون بود. با بیمه اش حدود ۷۰ دلار دراومد. یک فورد F150 هیولا، بزرگترین ماشینی بود که تابحال پشت فرمونش نشسته بودم. برای آدمی با جثه من، دو تا پله انگار از زمین بلندتر بود و وقتی توی اتوبان ۴۰۱ گاز میدادم، احساس قدرت می کردم! برخورد مامور گمرک کانادا هم عااااااااااالی بود، یک خانم مسن بگو بخند که کلی هم سربه سرش گذاشتیم و بدون اینکه حتی به بارها نگاهی بیندازه، همه رو ترخیص کرد، بدون هزینه. فرداش البته از دماغم دراومد، برف سنگینی بارید و من هم بی تجربه در رانندگی در برف، این ماشین لامصب هم مثل تانک بود، گاز که میدادم روی برفها طوری لیز می خورد که همه از دور و برم فرار می کردن! ولی به هر بدبختی بود ماشین رو برگردوندم و به خیر گذشت. رویا حالا یک پست در مورد فریت وسایل قراره آماده کنه که آماده شد همینجا می تونید بخونید.
آقای وزیر مهاجرت کبک هم که چند وقت پیش از راه نرسیده ۱۸۰۰۰ تا پرونده ای که چندسال بود داشتن خاک می خوردن رو باطل کرد، البته اینجا یک قوه قضاییه داره که به هیچ کس باج نمیده و همین قوه قضاییه گوش وزیر جوان رو گرفت و گفت عزیزم به همین کشکی که فکر می کنی نیست، باید اول قانونی که پیشنهاد دادی رای بیاره بعد مردم بدبخت رو آلاخون والاخون کنی، فعلا ترمز آقا سایمون کشیده شده و معلوم نیست قانون احمقانه ای که پیشنهاد داده چه سرنوشتی پیدا می کنه.

۴۹ نظر

  1. سلام
    سال نو مبراک ، آقای روشناس عزیز سال خوب و سرشار از سلامتی و شادکامی برای شما و همسر گرامیتان آرزو مندم

  2. از نظر ما زیاد پست بذاری کم پست بذاری همیشه مفید و به درد بخور

  3. ۱۲ میلیون رو که می بینی، اول می گی، آآآآآآآآآآآه ۱۲ میلیون، بعد می بینی یعنی فقط ۱۲۰۰ دلار، بعد یاد اسماعیل بخشی می افتی که می گفت: ” لعنت به این زندگی، بخاطر ۱۲۰۰ (۱۲۰$) ! “….عجب روزای تاریخی است …دمت گرم

  4. سلام آقا امیر حسین
    خیلی وقت بود میخواستم یه کامنت براتون بذارم
    اول اینکه اون کتابی که معرفی کرده بودین رو گرفتم خوندم ( پدر پولدار ، پدر فقیر ) که خیلی دید من رو نسبت به خیلی از موارد ، از جمله تو کارم تغییر داد
    دوم این که مسائل مربوط به مهاجرت رو انقد خوب و کافی توضیح دادین که با خوندشون کلی اطلاعات مفید بدست آوردم
    سوم اینکه همیشه یه سری ها هستن که تو هر شرایطی غر بزنن ، شما هم خودتو خیلی ناراحت نکن
    و سال نو شمسی خوبی رو براتون آرزو میکنم

  5. سلام مهندس
    یه سوالی دارم خیلی ذهنمو مشغول کرده.
    من متخصص بانک اطلاعاتی اوراکل و bi و warehouse هستم تو سایت indeed کلی کار هست که بتونم انجام بدم ولی ۳۷ سالمه و ۱۵ سال سابقه کار دارم بنظر شما سن و سالم زیاد نیست؟
    می تونم کار گیر بیارم

  6. سلام سال نو مبارک.
    ما که کلی چشم انتظار بودیم یه مطلب جدید از شما ببینیم. امیدوارم روزهای تکراریتون هم سرشار از آرامش باشه.

  7. سلام
    امیدوارم سال پر از موفقیت وسلامتی داشته باشید

    ممنون از مطالب

  8. سلام، سال نوتون مبارک، در مورد رشته بیمه و تانین اجتماعی اونجا اوضاع کار چطوره؟ همسرم دکترای حقوق داره با رزومه و معدل عالی ، تخصصش هم حقوق بیمه و تانین اجتماعیه، میخوایم برا دکترا اونجا پذیرش تخصیلی بگیریم، بعدش امید هست که کار مرتبط یافت بشه؟ هر وبلاک و مطلبی میخونم در رابطه با رشته های مهندسی یا فنی حرفه ای صحبت کردن، در رابطه با حقوق چیزی نمیدونم

    • امير حسين روشناس

      بنده هم اطلاع واثق ندارم، چیزی که از دور دارم می بینم نباید مشکلی باشه ولی در عمل چه راهی رو باید طی کرد و اون راه چقدر سختی داره، نمی دونم.

  9. یک مطلب از یک مهاجر اسرائیلی که بعد از ۲۰ سال زندگی در کانادا، به تل آویو برگشته است. خواندنی است اگر حوصله‌اش را داشته باشید، مخصوصا با جمله آخرش خیلی موافقم که مهاجرت، برگشت نداره. بلکه زنجیره‌ای از ترک کردن‌هاست…

    https://www.theglobeandmail.com/opinion/article-after-20-years-in-canada-i-returned-to-israel-but-the-country-i/

  10. آقای روشناس عزیز سلام و وقت بخیر
    اگه ممکنه در خصوص تست شهروندی کانادا توضیح بدهید که چه موقع از مراحل دریافت اقامت هست و چطوریه ممنون

    • امير حسين روشناس

      زمانی که مدارک رو برای درخواست شهروندی می فرستید، بعد از مدتی باهتون تماس میگیرن و یک تاریخ امتحان مشخص می کنن. یک جزوه ۶۵ صفحه ای داره که به زبان انگلیسی یا فرانسه باید مطالعه کنید و در یک امتحان تستی در روزی که مشخص شده باید شرکت کنید.

      • سلام ممنون از پاسخگویی شما دوست عزیز
        وقتی کسی درخواست اقامت ( مثلا به روش اسکیل ورکر) میده، بعد از اتمام مراحل پذیرش و وقتی که ویزا موقت براش میاد و وارد خاک کانادا شد این تست رو باید بده یا این تست جزو مراحل مقدماتی پذیرش می باشد؟ هیچ کدوم از انواع یا روشهای دریافت اقامت هست که این مصاحبه جزو مراحل مقدماتیش باشه؟
        روز خوبی داشته باشید- باز هم تشکر بابت وقتی که میگذارید

        • امير حسين روشناس

          شما در مورد امتحان شهروندی سوال کردید. این امتحان ارتباطی با روند ویزا و پذیرش نداره.
          شما برای یکی از برنامه های مهاجرتی اقدام می کنید. بعد از اینکه روالش رو طی کرد، بهتون یک ویزای یکبار مصرف میدن که با اون وارد کانادا میشید. بعد از ورود، حدودا ۶ هفته طول می کشه که کارت PR براتون صادر بشه و بدستتون برسه. این کارت در حکم ویزای اقامت دایم کاناداست. بعد از اینکه ۳ سال در خاک کانادا بودید، میتونید برای شهروند کانادایی شدن درخواست بدید. اینجا زمانیه که باید اون تست رو بدید.

  11. سلام آقای روشناس
    اگر ممکنه در مورد حقوق ماهیانه یا سالیانه بعضی از مشاغل بگین
    مثل معلم مهندس پرستار تکنسین
    حدودا روی چه رنج درامدی می شه حساب کرد؟
    تشکر

  12. سلام اولین گام مرحله از مهاجرت به کانادا چه مراحلی می باشد از صفر تا صد . برای یک خانواده ۴ نفره با۲۰سال سابقه درصنعت نفت وپتروشیمی ممنون میشوم راهنمایی کنید اگر امکان داره

    • امير حسين روشناس

      اولین گام تحقیق کردن و مطالعه روشهای موجود در سایت اداره مهاجرت کاناداست، به زبان انگلیسی یا فرانسه.

  13. امیرحسین جان سوژه می خوای؟ پناهندگی!
    به شکل عجیبی صبح تا شب ازم پرس و جو می کنن دوستان از ایران. مخصوصا تغییر دین.

    • امير حسين روشناس

      مقوله ایه که بشدت باهش مخالفم و خیلی از کانادایی ها هم دل خوشی ازش ندارن. چون کلاهبرداری در این زمینه بسیار بیشتر از موارد واقعیش شده، از جمله همین موردی که گفتید. بخاطر اینکه وارد کانادا بشن، حاضرن تغییر دین بدن یا خیلی کارهای عجیب و غریب کنن. اونم صرفا بدلیل اینکه حاضر نیستن به خودشون زحمت بدن و مثلا زبان یاد بگیرن.
      در حال حاضر صحبت از چند ده هزار پرونده است که در نوبتند و کانادایی ها هم از این وضعیت – خصوصا بابت مخارجی که پناهنده های غیر واقعی روی دست مالیات دهندگان میگذارن – ناراضیند، تا این حد که دولت لیبرال که چند سال پیش می گقت “از هر جای دنیا که هستید، به کانادا خوش اومدید”، برای امسال بودجه ای درنظر گرفته که اگر درخواست پناهندگی از کشور دیگه ای که با کانادا مراوده داره رد شده باشه، اون درخواست بلافاصله در کانادا هم رد خواهد شد. حزب محافظه کار هم که تکلیفش روشنه، از مهاجرهای قانونی هم خیلی خوشش نمیاد.
      بنابراین عادتهای همیشگی ایرانی در مورد بدست آوردن همه چیز، راحت و بی دردسر رو در خورد کانادا باید کنار بذارن دوستانتون. اگر جای درست و حسابی میخوان بیان، خودشون باید اون چیزهایی که در مبدا ازش فرار می کنن رو ترک کنن.

  14. سلام
    میشه بگید با کدوم شرکت فریت کردین؟

  15. سلام وقتتون بخیر
    من پست های چند سال قبلتون در مورد آزمون آیلتس رو خوندم و ازاونجا که میخوام در این آزمون شرکت کنم و بین منابع مختلف سردرگم شدم، خواستم اگر امکانش هست لطف کنید و منابعی که خوندید رو برای من هم ایمیل کنید.

  16. اقای روشناس سلام و عرض ادب؛
    همیشه سپاس گزار الطاف شما و راهنمایی های شما هستم و امیدوارم سالم و سرحال باشید.
    من دو بار از شما بابت رشته های برنامه نویسی سوال پرسیده بودم که البته با پاسخ های بسیار مناسب شما راهم رو انتخاب کردم. قصد من مهاجرت به تورنتو بود که به خاطر هزینه های خیلی بالای اون تصمیم به مهاجرت به شهر Ottawa گرفتم. مجدد سوالی داشتم، به پیشنهاد شما من شروع به خوندن ReactJs و Node.Js کردم، قبلا فرموده بودید که بازار کار این دو نرم افزار در تورنتو خوب هست، سوال من اینجاست که آیا اطلاعی دارید که بازار کار در Ottawa چگونه هست؟ همچنین قصد دارم Java رو هم بخونم، به نظر شما بهتر هست بیشتر وقتم رو روی جاوا بزارم یا دو زبانی که بالا اشاره کردم (پرسشم این هست که از نظر شانس پیدا شدن کار و درآمد جاوا بهتر هست یا دو برنامه ی بالا)؟
    سپاس از بزرگواری و راهنمایی های شما.

    • امير حسين روشناس

      من از اوضاع بازار کار اتاوا خبر ندارم، اگر تورنتو بودید هر سه موردی که اسم بردید خیلی خوب هستند.

      • متشکرم از راهنماییتون؛
        آقای روشناس من هر روز میام مطالب سایت شما رو میخونم و واقعا منتظر هستم مطلب جدید بنویسید. نوشته های شما خیلی گرم و گیرا هستند طوری که خواننده خودش رو جای شما میذاره و با احساسات شما شریک میشه.

  17. سلام وقت بخیر
    آقای روشناس یادگیری کدام زبان برنامه نویسی در کانادا بازر کار خوبی داره ؟
    و چه مهارتهایی در اون زبان باید بلد باشی ؟

  18. ممنون php چه مهارتهای بخصوصی بیشتر مد نظره یا فرقی نمیکنه ؟
    همینکه یک زبان مثل پی اچ پی رو کاملا بلد باشی کافیه ؟

  19. سلام با تشکر از زحمات شما

    به نظرتون برا کسی مثل بنده که ارشد حقوق ثبت اسناد و املاک داره و ۱۰ سال سابقه کار در اداهره ثبت اسناد املاک کار مشابهی پیدا میشه تو هر شهری فرق نمیکنه فق میخوام بدونم کار با تخصص خودم هست؟ ممنونم

  20. سلام آقای امیرحسین
    من فکر می کنم شما درباره ایران کمی اشتباه می کنید
    ایران هم مثل کانادا هم افراد خوب و بد داره دلیل نمیشه اینقدر توی بعضی مطالبتون ازش بد بگین
    قبول دارم که کمی سخت می گذره در ایران اما مسلما نه در حدی که شما و دوستانی که نظر میدهندباشه
    🙂

    • امير حسين روشناس

      نظرتون محترمه، من تجربیات شخصیم رو میگم و چیزهایی که خودم از نزدیک دیده ام. همیشه هم سعی می کنم یا مشاهدات خودم رو بگم یا مستند به منابع معتبر حرف بزنم.

  21. سلام

    من حدود ۷ سال که کانادا هستم. داشتم در مورد سرمایه گذاری در کانادا تحقیق می‌کردم که به وبلاگ شما رسیدم. به نظرم جالب امد و چندروز گذشته کل وبلاگ و خوندم. به نظر میرسه در زمینه سرمایه گذاری علاقه و اطلاعات خوبی‌ دارید.

    در مورد سرمایه گذاری رو طلا شما اطلأع دارید ( تا اونجا که من تحقیق کردم حتی میتونی‌ به ۴ روش سرمایگذاری کرد که یه روشش شبیه بورس هست)؟ من می‌خوام یه مقدار پول و اینجا سرمایه گذاری کنم و کلی‌ داده هم تو نت هست که باعث گیج شدن می‌شه. اگه وقت و تمایل داشتید دوست دارم که با شما مشورتی داشته باشم. اگه امکان داشت لطفا امیل تون برام بفرستید.

    راستی‌ بچه‌های مفید مقیم کانادا گروه تلگرمی یا هر واسیلی‌ تماس دیگه دارن (منم مفید بودم).

    • امير حسين روشناس

      سلام
      متاسفانه من در زمینه خرید طلا اطلاعی ندارم، من در مورد شرکتهایی که سبد سهام می خرن تحقیق کردم.
      کدوم دوره مفید بودید؟ شماره موبایلتون رو بفرستید تا ادتون کنم.

  22. ببخشید اشتباه شد، اگه دوره ۱۸ بودید تو راهنمایی و دبیرستان تو مدرسه با هم بودیم. اگه اشتباه املأیی وجود داره به خاطر |ین که کیبورد فارسی ندارم از وب سایت اونلاین برا تبدیل فینگیلیش به فارسی استفاده می‌کنم.

    • امير حسين روشناس

      من دوره ۱۷ بودم. شماره تون توی تلگرام که پیدا نشد.
      من wealthsimple رو پیشنهاد می کنم، بدلیل اینکه افراد متخصصی پرتفولیوش رو مدیریت می کنن. اگر خواستید براتون لینک ریفرال بفرستم، با اون تا یکسال ۱۰ هزار دلار سرمایه تون به صورت رایگان مدیریت میشه.

  23. Not a bad idea if you can talk about Canada’s Election 🙂

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*