خانه » آیلتس » زبان و باز هم زبان

زبان و باز هم زبان

این مقوله دغدغه خیلی ها هست و همه هم می دونن که آش کشک خاله است و هیچ راه فراری هم نداره. گفتم یکم در این مورد صحبت کنم، و تجربیات این چند وقت رو هم به اشتراک بذارم. مطمئن هم هستم عده ای از دوستان که همیشه مشارکت خوبی در کامنت ها می کنن هم حرفهایی برای گفتن دارند. قبلش هم بگم مطالب این پست، مطابق معمول نظر شخصی بنده است، موافق و مخالف هم طبیعیه که داشته باشه.
وقتی میگی مهاجرت، اولین مانع عظیم و غول آسای جلوت، زبان میشه. حتی برای کسانی که از بچگی هم زبان می خوندن، مقوله یادگیری زبان و از اون مهمتر قبولی در امتحانات زبانه. به شخصه اعتقاد دارم امتحانی مثل آیلتس، به هیچ عنوان محک خوبی برای اینکه بشه در مورد دانش زبان یک نفر قضاوت کرد، نیست. زبان رضا شادمانی از خود من خیلی بهتر بود، اما در طول چندین سالی که آیلتس میداد هیچ وقت نتونست نمره های من رو بگیره. برای همین، مثل کنکور که لزوما کسی که رتبه خوبی میاره دانش و سواد بالاتری نداره. این رو برای این نگفتم که دستمایه جدیدی برای غرغر کردن پیدا کنید، برای این گفتم که دستتون بیاد نحوه برخورد و مغلوب کردن این مانع به چه ترتیبیه.
برای خوندن آیلتس معتبر ترین مراجع، کتابهای کمبریج هستند که خیلی از خوانندگان وبلاگ از من درخواست کرده اند و من هم براشون منابع رو ارسال کرده ام. منتها اشتباهه از همون اول برید و شروع کنید این کتابها رو بخونید. چرا؟ چون هر تست آیلتس فقط یکبار برای مرورکردن بدرد می خوره، دفعه دوم که بخوای همون تست رو بزنی، دیگه سوالاتش و گاهی جوابهاش رو یادت مونده، بنابراین اون تست رو سوزوندی! مخصوصا سر تمرین لیسنینگ، که منابع در دسترس متاسفانه خیلی محدود هستند. همه جای دنیا هم همینه ها. اون آدمی که توی تمرین های کمبریج حرف می زنه، همونیه که توی امتحان صداش پخش میشه، بنابراین لهجه اش، نحوه تلفظ کلماتی و خلاصه همه چیزش همونیه که در امتحان خواهید دید. روی همین حساب، حتما باید همه کمبریج ها رو (برای لیسنینگ) بخونید، اما اون اول کار نرید سراغشون.
مشکلی که ما در فهم شنیداری داریم، اینه که اولا گوشمون خیلی عادت به شنیدن اصوات انگلیسی نداره. ثانیا، وقتی چیزی رو میشنوه، منتقلش می کنه به مغز، توی مغز ترجمه میشه، و ما از روی ترجمه فارسیش – که زبون مادریمونه – متوجه منظور گوینده میشیم. این روال ترجمه در ذهن باعث میشه گیرایی ما از مطالب بیاد پایین. در مورد صحبت کردن، کار از این هم سخت تره، چون حالا وقتی شنیدیم، باید اولا جمله رو توی ذهنمون، باز هم به زبان فارسی بسازیم. بعد باید به انگلیسی توی ذهن ترجمه اش کنیم و بعد بیانش کنیم. برای همین می بینیم که در صحبت کردن من و من می کنیم و بنظرمون زبانمون خوب نیست.
راه حل؟ فقط تمرین. ممکنه شما ۲۰۰۰ تا لغت بلد باشید (که برای صحبت کردن روزمره کافیه)، گرامرتون خوب باشه، اما نتونید بجا و درست ازش استفاده کنید. برای اینکه از این مساله خلاص بشید، تا میتونید مطلب گوش کنید، تا میتونید صحبت کنید (برای خودتون، ضبطش کنید و بعد صدای ضبط شده خودتون رو گوش کنید تا بتونید به اشتباهاتتون پی ببرید). یک تمرین بسیار خوب و کارآمد برای لیسنینگ، نوشتن چیزیه که دارید گوش میدید. اول بگم که فیلم دیدن و موسیقی انگلیسی گوش کردن، مخصوصا در کوتاه مدت و با داشتن زمان کم، فقط گول زدن خودتونه! فیلم خیلی خوبه، ولی بخواهید با دیدن فیلم مهارتهاتون رو بالا ببرید باید بیشتر از دو سال فیلم تماشا کنید. موسیقی که کلا زبان مخصوص به خودش رو داره، وقتی بریتنی اسپیرز میگه oh baby how was i supposed to know، منظورش از اون baby بچه کوچولو نیست، منظورش جیگرطلای منه :-p بنابراین فکر نکنید که: من دارم موسیقی انگلیسی گوش میدم که زبانم خوب بشه، این حرف کاملا چرنده. بهترین راه تقویت مهارت شنیداری، گوش کردن به برنامه های رادیویی و پادکست هاییه که این روزها فت و فراوون خود وب سایتها منتشرشون می کنن. مثلا در کانادا، پادکست های شبکه CBC بسیار خوب هستند. برای استرالیا هم، سایت رادیوی ملیشون مطالب بسیار خوبی داره. مزیت سایت ABC استرالیا اینه که متن برنامه رو هم می تونید در قسمت Show transcript ببینید و بنابراین می تونید با متنی که خودتون همزمان با گوش کردن، نوشته اید مقایسه کنید. من خودم از این روش بسیار سود برده ام و مهارت لیسنینگم بسیار قوی شد. از نمره ۶٫۵ آیلتس در کمتر از یکسال، به ۸٫۵ رسیدم.
کانادا یک استاندارد و روش دیگه برای ارزیابی دانش زبان شما داره به نام CLB (مخفف Canadian Language Benchmark)، که یکی دو سالی میشه حتی برای امتحان شهروندی کانادا باید یک حداقل نمره ای رو ازش کسب کنید (فکر می کنم ۴). حتی اگر مدرک آیلتس هم داشته باشید، باید برای جاهایی از قبیل Acess و ELT این امتحان رو دوباره بدید. امتحانش برای تازه واردین رایگانه و بسیار هم ساده تر از آیلتس. من خودم توی YMCA امتحان رو دادم و نیتم هم این بود که برم کلاس زبان. وقتی نتیجه رو بهم دادن، گفتن شما نمی تونید کلاس برید، پرسیدم چرا؟ گفتن زبانتون خیلی خوبه! برای اینکه حال و هوای این امتحان هم دستتون بیاد می تونید به این وبسایت مراجعه کنید. همینطور اگر می خواهید بدونید که نمره آیلتس شما معادل چه نمره ای از CLB میشه، می تونید به این قسمت از وبسایت اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید.
گرفتن نمره مورد نظر در آیلتس به هیچ عنوان به معنی این نیست که شما زبانتون دیگه تکمیله و برای زندگی در کانادا هیچ کم و کسری ندارید. بقول یک معلم زبان که سال ۱۳۸۲ با من کار می کرد، زبان و فرهنگ با هم حرکت می کنن. بغیر از حفظ کردن معنی لغات و گرامر، باید فرهنگ جایی که میرید رو هم بشناسید، این هم معمولا تا زمانی که داخل اون جامعه زندگی نکنید، میسر نمیشه. هرجایی هم ساز خودش رو می زنه، مثلا توی کانادا با توجه به اینکه مردم خیلی خوره هاکی رو دارن، بسیار اصطلاحات روزمزه از این ورزش میاد. اگر یکی بیاد بهتون بگه: This way, we can keep the puck going احتمالا مثل بار اول من هاج و واج میشید که این بابا چی داره میگه! اما اگر بدونید که توپ هاکی میشه puck، می تونید متوجه بشید که معنی این جمله میشه: به این ترتیب، می تونیم کار رو ادامه بدیم! به همین ترتیب من اگر الان بلند بشم برم آمریکا، از اصطلاحات روزمره اونها سر در نمیارم. حالا نترسید بابا! اگر به شهرهایی مثل تورنتو و مونترال یا ونکوور میرید، که جمعیت زیادی مهاجر رو در خودش جا داده، بیشتر مردم مثل شما هستند و انگلیسی یا فرانسه زبان دومشونه. این موارد رو هم کم کم در جامعه یاد میگیرید.
در کنار تمامی مواردی که گفتم (آقای رامین خان! تمامش در مورد فرانسه هم صادقه ها!) به لحاظ روانی برای خودتون از زبان یک غول گنده، یک کار بیهوده و مزخرف نسازید. ما در ایران، فقط درگیر دویدن و این در و اون در زدن برای گذران زندگی بودیم. هیچ وقت به خودمون، به علایقمون و به پیشرفت های شخصیمون اهمیت ندادیم. یک زبان جدید، همونطوری که توی خیلی از شعارها شنیدید، یک زندگی جدید رو براتون به همراه میاره. قدم در راه مهاجرت گذاشتید، این یکی از الزاماتشه. اعصاب خورد کردن و دائم نق نق کردن هیچ مشکلی رو که حل نمی کنه، تازه بار منفی بیشتری رو روی دوشتون میذاره. قرار هم نیست کانادا و استرالیا و آمریکا بخاطر من و شما زبان استاندارد و رسمیش رو تغییر بده. بنابراین سعی کنید به چشم یک سرگرمی بهش نگاه کنید، چیزی که باعث میشه از روند جاری و روزمره زندگی کمی دور بشید. اینطوری هم ازش لذت خواهید برد و هم به هدفی که دنبال می کنید میرسید.

۶۹ نظر

  1. برنامه iTunes هم یک برنامه عالیه که هم تو گوشی و هم تو لپ تاپ میشه نصب کرد و باهاش انواع رادیو ها از جمله CBC رو گوش کرد.

    ۱- راستی شما برای تقویت لیسنینگ پادکست رو بیشتر توصیه میکنید یا رادیو رو؟ چرا؟
    ۲- برای تمرین و یادگیری نحوه صحبت در مصاحبه های کاری چه روشی رو پیشنهادی می کنید؟

    • امير حسين روشناس

      سوال اول، هردو خوب هستند، من خودم هر دو رو کار کردم.
      سوال دوم، بابت این کلاسهایی مخصوص تازه واردین به صورت رایگان برگزار میشه.

  2. سلام، من چند ماه میشه که دارم همزمان انگلیسی و فرانسوی کار می کنم و قصد دارم به کانادا مهاجرت کنم، آیا مهاجرت از طریق تخصصی کبک بهتر است یا تخصصی فدرال؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • امير حسين روشناس

      من نمیتونم در این زمینه نظری بدم. باید با یک وکیل مهاجرت صحبت کنید. بسیار بستگی به شرایطتون داره.

  3. سلام

    من فکر کنم تقریبا ۴ سال هر روز سر کلاس بودم و کلاس میرفتم! اما لامذهب انگار چیزی که یاد میدن هیچ فایده ای نداره! انگار یا ما درست نمیخونیم یا کسانی که درس میدن تحصیلات کافی ندارن! با اینکه همیشه هم بهترین آموزشگاه ها رو از نظر آموزشی انتخاب کردن و کلی تحقیق کردم! انگاری که تا تو محیط نباشی فایده نداره! یه بنده خدا میگفت تو یک ماه توی کانادا زبان کار کنی برابر یک سال زبان کار کردن توی ایرانه! چون محیط تاثیر بیشتری میذاره و اجبار بیشتری داره! ولی ایران بین این همه فارسی زبان تاثیر بسیار پایینی داره! به نظرم زبان انگلیسی بزرگترین منبع درآمد برای ایرانی هاست. چطور؟ وقتی زبان انگلیسی بلد باشیم تمام منابع دنیا در اختیارمونه. ایرانی ها آدم های زرنگی هستن! وقتی منابع رو بتونن در اختیار بگیرن و بفهمن میتونن به جاهای خیلی خوبی برسن! اما وقتی زبان بلد نباشی مجبوری بشینی کتاب ترجمه، منابع فارسی و رفت و آمد با فارسی زبان ها و دیدها و افکار یه جمع بسته رو داشته باشی! اما وقتی زبان بلد باشی با دنیا میتونی ارتباط داشته باشی و از دنیا چیز یاد بگیری! مثال خوبش: دکتر الف و دکتر ر! یکی زبان فارسی رو هم بلد نبود چه برسه به انگلیسی و یکی ۴ تا زبان بلده! تفاوت دیدگاه و انجام فعالیت ها در این دو نفر کاملا مشهوده!

    موفق باشید

    • Salam man 2 sale Toronto zendegi mikonam va madrese miram. mikhastam begam manam ta ghabl az umadan montazere mojezeye mohit boodam va fekr mikardam nahayatan 6 mah ta 1 tooye mohit zabanam ali mishe ba tavajoh be inke iran ham nesbat be baghie kheili behtar boodam.Vali in kamelan eshtebahe mohit e inja ham farsi e!shayad bavaretoon nashe vali man hatta madrese ham ziad majboor nistam english sohbat konam , ghasdam na omid kardan nist faghat mikhastam begam bishtarin talashetoon ro baraye yadgiri bokonid va kheili be mohite english tekkie nakonid chon vaghean enghadr moaser nist hatta barare bache ha ham in mohair eye moderate toolani mouser che berrees be sen haye balatar, film ha va serial haye american kheiliiiiiiiii mofid hastan, good luck!!!!!!!t

    • شازده کوچولو

      تجربه ای که من داشتم این بود که با رفتن به دانشگاه و نشستن سر کلاس درس، گرچه اون درس خیلی با زمینه ی تحصیلی قبلیم در ایران یکسان نبود و گرچه در هفته سه تا کلاس بیشتر نداشتم اما در مدت فقط دو ترم، واقعا میتونم بگم مهارتهای شنیدن و درک مطلب، خواندن و درک مطلب و تلفظ صحیح و اصولی کلمات برام خیلی خیلی بهتر شده. ضمن اینکه با شروع زندگی در اینجا، همون اول به دانشگاه رفتم و این کمکم می کنه که حالا نه تنها با مدرک کانادایی وارد جامعه بشم، بلکه با شناخت بیشتری نسبت به محیط و زمینه های کاری و همکاران آینده و کلا فرهنگ حاکم بر این محیط آشنا بشم. درک این ظرایف شاید با ورود به جامعه کاری بسیار بسیار برام مفید تر از این باشه که اگه بدون تحصیلات آکادمیک در اینجا میخواستم در کاری وارد بشم. فکر میکنم اگر تازه واردین در شروع زندگی کانادایی حتی اگر نخواهند که به دانشگاه بروند و مدرک کانادایی بگیرند اما برای تقویت زبان و قرارگرفتن و لمس محیط حاکم بر جامعه ی کاری رشته ی مربوطه اشون، در زمانی که هنوز کاری پیدا نکردند، بتونند یکی دو ترم در سر کلاس دانشگاه حاضر بشوند و یکی دو درس (مرتبط با رشته ی تخصصی خودشون رو پاس کنند)، چه از لحاظ تقویت زبان انگلیسی (به خصوص زبان تحصصی مورد نیازشون در مجل کار آینده)، چه از لحاظ درک فرهنگ کاری؛ و چه از نظر پیدا کردن افراد مرتبط با رشته و کارشون و در نتیجه تقویت شبکه ی آشنایانشون در این جامعه(Networking) و بعد پیدا کردن کار مناسب از طریق همین شبکه، جلو خواهند افتاد و ان شاا… موفق میشوند.

    • سلام امیر اقا، امیدوارم حالتون خوب باشه، میخواستم اگه وقت دارید و مزاحم وققتون نمیشم بنده رو راهنمایی کنید که چطوری میتونم از منابع و تجربیات شما استفاده کنم تا بتونم نمره مورد نظرم تو آیلتس رو بگیرم
      باز هم از کمک شما ممنونم ضمنا مطالبات خیلی مفید بود

  4. ممنون از مطلب عالی تون
    برای اخذ نمره ایلتس بالا دو سال زمان کافیه بنظرتون ؟
    شما درباره روش skill work اطلاعات دارید ؟

    • امير حسين روشناس

      بستگی داره به دانش زبانتون, اگر در حد خوب زبان رو بدونید بله کافیه.
      برای شرایط مهاجرت و یک وکیل مشاوره کنید.

  5. بسیار ممنون بابت مطالب مهمی که مطرح میکنین. خصوصا راجع به زندگی و امور مالی و همین مقوله مهمی بنام IELTS.
    لطفا منابعی که گفتین و برا منم پست کنین. ممنون بابت صداقت در گفتارتون که همه جوانب زندگی تو کانادا رو خیلی ریزبینانه مطرح میکنین. همچنین ممنون از دوستان که موشکافانه تر مطالب رو مورد بحث قرار میدن. تشکر

  6. جا داره یه تشکر کنم ازت بابت ارسال منابع 🙂 موفق باشی

  7. پیشنهادی برای کنار اومدن با لهجه های وحشتناکی که اینجا در تورنتو میشنوید هم دارید؟ رادیو و تلویزیون لهجه های استاندارد با ریتم متوسط هست که کمتر تو جامعه به گوش میخوره متاسفانه!

  8. یه سوال ازتون دارم. به غیر از ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات، ترجمه چه مدرک دیگه ای لازم هست که با خودم بیارم؟ منظورم اینه که آیا مثلا ترجمه شناسنامه و کارت ملی و سوابق کاری و سند ازدواج و پایان خدمت و … لازم میشه اونجا؟ البته اینا رو قبلا تو پروسه اپلای ترجمه کردم و الان فقط کپی ترجمه ها رو دارم. آیا کپی ترجمه رو قبول میکنند یا اینکه دوباره باید بدم برای ترجمه؟

    البته عذرخواهی میکنم بابت اینکه این سوالم ارتباطی به پست شما نداره.

    • امير حسين روشناس

      من تا بحال به ترجمه چیزی نیاز پیدا نکردم. اگر هم احتیاج به ترجمه داشته باشید, اینجا مترجم فارسی هست. یادتون باشه سوابق گواهینامه رانندگی رو از شهرک آزمایش بگیرید, ترجمه هم نکنید چون اینجا باید ترجمه بشه, ۳ یا ۴ روز قبل از اینکه بیائید هم اقدام کنید.
      دیگه اینکه, ۳ هفته قبل از اینکه بیائید یک گواهی عدم سوء پیشینه بگیرید و توی ایران ترجمه اش کنید با همه مهرها. اینطوری بعد ها اگر جایی نیازتون بشه, احتیاجی ندارید به سفارت ایران مراجعه کنید.

      • خیلی ممنون. در مورد عدم سوء پیشینه، برای محدودیت زمانی ۳ هفته رفرنس مشخصی هست؟ مثلا میشه ۴ یا ۵ هفته قبلش گرفت؟

        • امير حسين روشناس

          هرقدر دیرتر و نزدیک به زمان اومدنتون باشه بهتره. توی ایران هم بدید ترجمه چون اگر طولانی بشه، بعدش قابل ترجمه نیست.

  9. سلام
    امیدوارم خوب باشید.
    شما جزو معدود ادم هایی هستید که من در محیط مجازی دیدم این همه با حوصله و از روی خیرخواهی دیگران رو راهنمایی و کمک می کنند
    خیلی وقت بود میخوندمتون و این حرف تو دلم مونده بود!
    مخصوصا وقتی قسمت منابع ایلتس رو دیدم که این همه با حوصله برای همه ایمیل کرده بودید!
    و با توجه به شناختم از شما در این وبلاگ مطمئنم این طور به ذهنتون نمیرسه که فقط بخاطر کمک کردن به خودم، این همه تعریف و تمجید کردم ازتون ! چون شما استحقاقشو دارید، نه تنها من بلکه سایر مخاطبانتون هم مطمئنم این حسو به شما دارن و خیلی خیلی مطالب شما مفید بوده براشون !

    راستی اینم بگم که نمیدونید چقدر خوشحال شدم وقتی دیدم که برای لهجه ی استرالیایی هم لینکی گذاشتید
    چون واقعا چند روزه درگیر پیدا کردن منبع مناسب هستم و اصلا فکر نمیکردم شما اینجا بهش اشاره ای کنید.
    بازم ممنونم جناب امیرحسین
    در پناه خداوند همواره سالم و شاد و موفق باشید.

  10. من خیلی خوشحالم که شما وجود داری! به عنوان یه شخصی که هم خیلی قوی و با اعتماد به نفسه هم نماز می خونه!!
    می دونم ربطی نداره ولی من تو جمع دوستام رفتم زیر سوال به خاطر همین موضوع مسخره!! و یهویی که یاد شما افتادم از زیر سوال اومدم بیرون :دی

    • امير حسين روشناس

      بمن هم مزخرف زیاد میگن، خصوصا در مورد خوردن اون مشروب زهرماری، ولی همه خودشون رو جلوی من منفجر هم بکنن، من همینم که هستم! اصلا اهمیتی نداره کسی در مورد عقاید شخصی من چی میگه.

    • نصف شبی یه نفرو یه گوشه دنیا کلی خندوندی :))))

  11. سلام،آقا امیر خود آموز زبان تصرت چطوره؟ایا استفاده کردی؟
    والا من قیمت کردم برای کلاس زبان حدود ۳ میلونی باید داده و واقعا برای من زیاده خود آموزی که سراغ دارید که بتونم به سطح آیلتس برسم یا پکیج یا…. که هزینه ای کم تری داشته باشه؟

  12. سلام آقای مهندس ، ممنون از توصیه های خوبتون .
    ۵ شنبه هفته پیش اولین امتحان ایلتس و دادم ، تجربه خوبی بود ولی فکر نکنم نمره دلخواهم و بگیرم 🙁 ایشالا این توصیه های شما رو عملی کنم و یه موسسه خوب واسه مکالمه پیدا کنم تا امتحان بعدی خودم و بسازم ! اگر هم جایی رو میشناسید معرفی کنید ممنون میشم . 🙂

    یه تجربه شخصی هم بگم که خیلی به من کمک کرد گرچه فکر می کنم به تعداد آدمهای روی زمین راه وجود داره واسه یادگیری زبان !
    تقریبا سه سال پیش واسه تعیین سطح کلاسهای مکالمه زبان اقدام کردم که نتیجه مصاحبه این بود که با افتخار سطح اول قبول شدم یعنی از A , B , C….. !! ولی استاد محترم لطف کردن گفتن بخش اول کتاب که همون آشنایی با حروف الفبا انگلیسی هست رو نخونم بقیه رو بخونم !! در صورتیکه در همون زمان من کتابای دانشگاهیم رو به زبان انگلیسی میخوندم .
    خلاصه بهم خیلی برخورد !!! خیلللللیی ….
    ولی فهمیدم مشکل از گرامر هست برای همین یه دوره سه ماهه موسسه شکوه رفتم فقط گرامر . با خود موسسه اش اصن حال نکردم ولی دوره گرامش خوب بود این شد که بعد سه ماه رفتم دوباره تعیین سطح دادم و ۵ تا لول اومدم بالا 🙂
    تا همین الان هم کلی اون دوره گرامر به کمکم اومده .
    حالا واسه امتحان ایلتسم نشستم اولش یه کم گرامر دوره کردم که کلن همرو با هم قاطی کردم به یآس فلسفی رسیدم گذاشتمش کنار 😀 فکر کنم به خاطر این بود که خوندن قواعد تند تند کمکی نمیکنه هیچ باعث میشه آدم هنگ کنه ولی سر کلاس هی تمرین می کنیم تکرار میکنیم دیگه ملکه ذهن میشه 🙂 !

    امیدوارم موفق باشید همیشه

  13. سلام آقای روشناس. مثل همه از مطالب مفیدتون نهایت استفاده رو میبرم و واقعا ازتون ممنونم. سایت شما رو همسرم به من معرفی کرد تا انگیزم برای مهاجرت بیشتر بشه و همین هم شد. هر بار که مطالبتونو میخونم بیشتر از قبل مشتاق می شم و باید بگم که توی این هفت هشت ماه هر چی میرم جلوتر هدفهام هم بزرگتر میشه و البته تلاشم هم بیشتر. به هر حال بازم ممنون. شرایط ما برای مهاجرت تقریبا خوبه فعلا تنها مشکلمون آیلتسه که داریم تمام تلاشمونو میکنیم. حدود پنج شش ماه به صورت self study تا حدی جلو رفتیم و الان یک ماهی هست که تو کلاس آیلتس شرکت کردیم. استادامون خدا رو شکر خوبن. اما من یه مشکل اساسی دارم و اون هم استرس زیادی هست که موقع صحبت کردن پیدا مینکم. اصلا همه چیز از ذهنم میره.دایره لغاتم بالاست و گرامر رو هم مرتب دارم تقویت می کنم. وقتی می خوام حرف بزنم و مثلا میخوام از یه قید استفاده کنم میترسم که اونو طبق گرامر جای غلطی استفاده کنم، به همین خاطره که معمولا از حرف زدن میترسم و اینکه میگید مرتب تمرین کنید از کجا بدونم درست صحبت میکنک یا نه؟ ممنون میشم اگرکمکم کنید.

    • امير حسين روشناس

      چه عرض کنم! باید انقدر صحبت کنید تا اعتماد بنفس لازم رو بدست بیارید. من چون خودم اصلا از اشتباه کردن نمیترسم، اشتباه هم می کنم و باعث میشه مشکلاتم رو متوجه بشم. همیشه پررو ترین شاگرد کلاس هایی که باهشون حال بکنم، منم! برای همین چیزی که بنظر من میرسه اینه که از اشتباه کردن نترسید و انقدر اشتباه بکنید تا دیگه مسلط بشید.

  14. با سلام . بابت مطالب مفیدتون و البته وقت و زمانی که برای نوشتن اونا میذارید مچکرم. لطفا مرحمت کنید و منابع آیلتس را برای من هم ارسال کنید.

  15. سلام من برأی اولین بار که با أین پیش آشنا شدم . از وقتی که میزاری ممنونم . من خودم ٣ ساله تقریبا تورونتو هستم و هنوز درگیر زبان و مشکل اصلی عدم اعتماد بنفس . هنوز نتونستم رشدی در زبانم احساس کنم .

  16. اگر میشه منابع رو برأی من هم إیمیل کنید خیلی ممنون

  17. سلام
    اگه لطف کنین منابع رو بفرستید ممنون میشم

  18. سلام
    خدا قوت .من قبول سرمایه گذاری کبکم با یه پسر ۴ساله وخانمم دانشجوی مهندسی شیمی ٣۶سالمه و١١٠روز فرصت واریز وجه ٢٢٠دلاری به حساب دولت کانادا.به نظرتون ارزش داره واسه prکانادا این مبلغو دادن؟وضعیت ایلتس جنرالم ۵هست و تمکن مالی ام بد نیست .ممنون میشوم از راهنمایی اتون.

    • امير حسين روشناس

      در یک کلام بخوام بگم, نمیدونم!
      هدف های شما در زندگی رو نمیدونم. ایده ال هاتون, شرایط زندگی ایران, اینکه چطوری راضی تر هستید از زندگی و هزار و یک چیز دیگه. اگر حوصلتون میگیره, کل وبلاگ من رو بخونید (به هر حال تصمیم کوچکی نیست). اگر داراییتون چند میلیارد تومانه, ۵۰۰ ۶۰۰ میلیون پول بدید خیلی نباید مشکلی باشه. چون اگر توی کانادا پولدار باشید, کلی حالش رو میبرید.

  19. ممنون میشم منابع برای منم بفرستید

  20. سلام من سطح زبانم ضعیف هستش ولی میخوام با پشتکار خوب خودم رو برای ایلتس اماده کنم و وقت کافی برای انکارو دارم (۳سال)
    ولی اصلا نمیدونم از کجا باید شروع کنم
    برای من که سطح زبانم خوب نیست چه کلاس هایی رو پشینهاد و میکنید و از چه منابعی استفاده کنم که سطحم بالا بره و بعد بتونم به صورت تخصصی فقط برای ایلتس بخونم؟

    • امير حسين روشناس

      شما باید با یک معلم زبان خوب مشاوره کنید. سطح زبانتون رو یک آدم خبره برای اینکار میتونه تشخیص بده و راهنمایتون کنه.

      • جناب روشناس ، ممنون بخاطر تمام خوبی هاتون !!

        ممنون میشم برای من هم منابع آیلتس ( جنرال) رو برای من هم ایمیل کنید.

        متشکرم

  21. سلام.وقتتون بخیر. من تازه شروع کردم برای آیلتس خوندن. چندتا از پست های وبلاگتون خوندم. دوتا پستی که درباره آیلتس بود و اینکه مهاجرت واسه چه کسایی خوبه. سیاه سفید خاکستری….ممنون از اینکه تمام تجربیاتتون در اختیار بقیه قرار می دید. امیدوارم همیشه دلتون آروم و راضی باشه اونجا. امکانش هست اگر فرصت کردید منابع آزمون آیلتس برای من هم ایمیل کنید؟ مرسی و ممنون

  22. Rosetta stone.
    بهترین برنامه یادگیری زبان ها هست روی اندروید و گوشی
    ۲۴ تا زبان داره حتی فارسی هم داره. خودم روی این اپیکیشین کار میکنم و دارم انگلیسی و عربی و ترکی و المانی یاد میگیرم. خیلی برنامه خوب و مفیدی هست. دوستان میتونید نسخه ی اورجینال رو به مبلغ ۲۴ دلار تهیه کنید. هم نسخه کامپیوتری داره هم نسخه اندرویدی
    خلاصه هیچ پولی هم لازم نیست بدین برای کلاس های زبان
    خلاصه پشیمون نمیشید خیلی برنامه جمع و جور و مفیدی هست و دارای نسخه خانگی و تجاری و تخصصی هستش. هرکدومش جداگانه هستش

  23. من دارم وبلاگتونو کم کم مرور میکنم . و بعضا بعضی جاھا ھم سوالاتی برام پیش میاد . اگه اشکالی نداشته باشه ازتون میپرسم .
    البته میدونم شما ھم دغدغه ھا و مشکلات روزمرہ و غیر روزمرہ ی خودتون رو دارید . و از پاسخگویی و کمکتون خیلی متشکرم .
    راستش من قرار برای اپلای اقدام کنم . و دارم روی این مورد تحقیق میکنم. و میخواستم بدونم شما اطلاعاتی در مورد شرایط گرفتن فاند توی کانادا رو دارید؟
    و این که سوال بعدیم این که توی رزومه ای که میفرستیم تفاوتی بین داشتن تافل یا آیلتس وجود دارہ ؟ و به نظر شما گرفتن نمرہ بالا از تافل راحت تر نیست ؟
    ممنونم ازتون .

    • امير حسين روشناس

      در مورد فاند متاسفانه اطلاعی ندارم. در مورد آیلتس و تافل، فکر می کنم آیلتس مورد نیاز دانشگاه ها باشه، اینکه کدومشون راحت تره ملاک نیست. باید چیزی که بعنوان پیش نیاز از شما میخوان رو ارائه بدید.

  24. سلام.امیر حسین خوب هستید .من هرشب مطالب شمارا می خوانم اخر فروردین دارم میام کانادا .راستش بخواهی کمی از امدن پیشیمان شدم اما کلی هزینه کردم زبانم در حد معمولی هست زیاد خوب نیست فقط برای مشکلات روز مره بنظر شما بیایم انجا درمورد زبان مشکلی ندارم بهتر می شوم به مرور زمان

    • امير حسين روشناس

      بهتر که میشید ولی از الان تا آخر فروردین هم کلی زمان دارید که می تونید استفاده کنید. اینجا اومدید سعی کنید با انگلیسی زبان ها مراوده داشته باشید تا زبانتون بهتر بشه.

  25. سلام
    ممنون از مطالب بسیار مفیدتون. ما برای آمدن به کانادا تقریبا ۶/۷ ماه زمان داریم و زبانمون در حد متوسط ممنون میشم اگر راهی ( منبع یا استاد و..) برای پیشرفت سریعتر زبان من و همسرم میدونین در اختیار بزارین …. و اینکه آیا حتما داشتن مدرک آیلتس برای پیدا کردن کار مرتبط بما کمک میکنه؟
    یک دنیا سپاس

    • امير حسين روشناس

      سلام
      زبان رو تا عملا به کار نگیرید، پیشرفت خیلی محسوسی توش نخواهید داشت. بنابراین اگر واقعا قصد بهبودش رو دارید، براش وقت صرف کنید و تمرینش کنید. دائما مشغول زبان باشید، رادیوهای کانادایی که برنامه هاشون روی وب به رایگان در دسترسه، صحبت کردن با همسرتون به زبان انگلیسی، تمرین انشا کردن، مرور متنهایی که روی اینترنت در دستریه به عنوان نمونه نامه نگاری و … همه می تونن مفید بان، بشرطی که مستمر و با برنامه ریزی صحیح باشه.
      در مورد داشتن مدرک آیلتس و پیدا کردن کار، نه ارتباطی به هم ندارن. به معنی اینکه هیچ جاب پستی توش ننوشته: داشتن مردک آیلتس الزامیست! یا داشتن مدرک آیلتس امتیار محسوب می شود. منتها به صورت پیش فرض شما وقتی روبروی کارفرما نشستید به زبون انگلیسی با شما حرف میزنه و از شما هم به زبون انگلیسی جواب می خواد. مثل ایران رو در نظر بگیرید که کسی از شما مدرک ادبیات نمیخواد ولی باهتون به پارسی صحبت می کنن و انتظار دارن به پارسی جوابشون رو بدید. حالا اگر از عهده این کار بر نیایید، عملا پیش فرض استاندارد جامعه رو ندارید و اصلا جزء کاندیداهای احتمالی اون موقعیت کاری محسوب نخواهید شد.

  26. لطفا منابع رو برای منم بفرستید
    ممنونم

  27. سلام آقاى روشناس، ممنون از مطالب مفیدتون، در این متن دیدم که کمبریج رو بهترین منبع میدونید، اما طبق کامنت هایی که دوستان گذاشتن ظاهرن زحمت کشیدین منابع کامل رو ارسال کردین براشون میشه لطفن همینجا قرار بدین که افراد بعدی هم بتونن استفاده کنند؟
    سپاسگزار

  28. سلام . ممنون از مطالب خونتون. لطفا منابع رو برای من هم ارسال کنید.
    سپاس

  29. ضمنا اگر سایت رو کتاب کنید ، خیلی فروش خواهد کرد . مطمئن باشید. قلمتون خیلی عالیه و جریان سیال ذهن رو با خودش میبره.

  30. درود بر شما …ممنون از کل اطلاعاتی که گزاشتی…اگر محبت کنید ایمیل منابع ایلتس برام بفرستید…بسیار سپاس گزارم

  31. با سلام و سپاس فراوان از این حسن نیت خیر خواهی شما
    مدتی است که خواننده مطالب ونگارش شیرین شما شده ام به صورتی مه چند تا از انهارا شبها برای همسرم تکرار کردم تا او نیز ادبیات جالب شمارا بشنود
    بنده نیز مانند سایر دوستان قصد مهاجرت به مانادا دارم البته از طریق تحصیل و به ایلتس ۶/۵ به بالا نیاز دارم البته سطح زبان خودم بالا هست اما همانطور که اشاره کردین ازمون ایلتس بیش از هرچیز نیاز به دانستن تکنیکها و منابع درست دارد. مم هم قصد دارم انشالله خرداد یا تیر در این ازمون شرکت کنم و تا ان موقع لازم است خود را به سطح نمره ۶/۵-٧ برسانن لذا از شما خواهش دارم منابع و جزوات و تکنیک های لازم در هر چها مهارت را در صورت امکان در اختیار من نیز قرار دهید
    همیشه موفق و پیروز باشید

  32. آقای روشناس عزیز سلام
    بسیار متشکر بابت مطالب و تجربیات خوب . ارزنده ای که با ما به اشتراک میگذارید.
    اخیرا به همراه خانواده اقدام کردیم برای مهاجرت. البته بعد از مدتها درگیری با خودم که ایا راهی که انتخاب کردیم درسته یا یا نه؟؟؟ اینطور که از تجربیات واقعا ارزنده شما و همینطور سایر دوستان فهمیدم اینه که به اندازه تمام مهاجرین تجربه متفاوت (خوب یا بد) وجود داره و امیدوارم قدم در راهی که گذاشتیم و تصمیمی که گرفتیم برامون خوب باشه.
    دارم برای ایلتس اماده میشم و کلاس خصوصی برداشتم و امیدوارم تا آخر سال بتونم نتیجه خوبی بگیرم.
    خیلی لطف بزرگی میکنید اگه برای من هم منابع ایلتس رو بفرستین.
    امیدوارم همیشه و همه جا شاد و سلامت و موفق باشین و باز هم ما رو با مطالب زیبا و جذابتون غافلگیر کنین.

  33. درود بر شما.
    امکانش هست منابع آیلتس رو برام بفرستین؟
    منابعی که میفرمایید general هست یا Academic?
    سپسگزارم

  34. من هم قصد مهاجرت به اروپا دارم البته از طریق تحصیل. مدتی زبان آلمانی خواندم و مدرک مورد نیاز رو گرفتم ولی به ایلتس ۶/۵ به بالا هم نیاز دارم البته سطح زبان خودم متوسط هست اما همانطور که اشاره کردین ازمون ایلتس بیش از هرچیز نیاز به دانستن تکنیکها و منابع درست دارد. قصد دارم انشالله مردادماه در این ازمون شرکت کنم و تا ان موقع لازم است خود را به سطح نمره ۶/۵-٧ برسونم ، از شما خواهش دارم منابع و جزوات و تکنیک های لازم در هر چهار مهارت در صورت امکان در اختیار بنده قرار دهید
    سپاسگزارم

  35. برا منم بفرستید منابع رو لدفن

  36. سلام وقت تون بخیر جناب روشناس بی زحمت منابع رو برای من هم بفرستین سپاسگزارم

  37. سلام و خسته نباشید.
    ممنون از وقت و مطالب مفیدی که میزارید.
    منم تصمیم گرفتم برای تحصیل تو یکی از کالج های کانادا برای ورود سریع به کار اقدام کنم. برای مصاحبه تعیین سطح رفتم موسسه زبان سفیر چون به محل کارم نزدیکه. گفت که از لوِل ۹ شروع کنم ، یعنی از intermediate

    من به مصاحبه کننده گفتم که دایره لغاتم خیلی محدوده و اینکه بعضی قواعد گرامرو فراموش کردم، سطح منو زیاد بالا نبردین؟ گفت نه ، اوکیه ، یه کتابم با شما کار میشه که ضعف لغات رو برطرف کنه، نگران نباش اصلا.
    حالا کلاس من از ۲۸ خرداد شروع میشه.
    نظر شما چیه ؟ بیشتر نگران اینم که چیزایی رو که تو ترمهای پایینتر گفته شده رو از دست داده باشم و ضرر کنم.

    • امير حسين روشناس

      نه من اینطور فکر نمی کنم. احتمالا شما از بقیه در اوایل، کار بیشتری دارید که به سطح اونها برسید ولی بعد از یکی دو ترم درست میشه. یادم هست دو سری کتاب آکسفورد منتشر کرده بود با جلدهای سورمه ای و نارنجی. برای تقویت لغت و گرامر بسیار مفید بودند. یک پرس و جویی در بازار بکنید پیداشون می کنید، میتونید خودتون بصورت خودآموز با اونها کار کنید.

  38. سلام وقت و ایام با شادی و خرسندی بکامتان
    قبل از اینکه ازتون درخواست کنم منابع آزمون آیلتستون رو که امیدوارم در این سالها قدیمی نشده باشن ازتون بخوام، باید یک تشکر ویژه ازتون بکنم بابت حس نیتی که برای راهنمایی هموطنانتون دارید کمتر ایرانی رو دیدم که با حسن نیت و واقعا صادقانه در مورد مسئله تحصیل – مهاجرت و تجربیات شخصیش اینطوری بنویسه و اینقدر صادقانه جواب همه رو بده حتی وقتی نمیدونید به راحتی میگید نمیدونم و کسی و گمراه نمیکنید،متاسفانه ما ایرانیه اغلب این بخش رو تو اخلاق خوبمون خاموش کردیم.
    یک سوال دیگه هم داشتم کسانیکه مدرک تحصیلیشون (دکترا) رو خارج از کانادا به زبان انگلیسی مثلا از کشوری غیر انگلیس زبان از اروپا گرفتن آیا برای ورود به کانادا برای اشتغال باز هم باید نمره آیلتس ارائه بدهند؟ اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید بسی لطف می کنید جواب بدید.
    در آخر درخواست میکنم هر زمان فرصت کردید لینک منابع آزمون ایلتس رو برام بفرستید یک دنیا سپاسگذارم.

    • امير حسين روشناس

      شما لطف دارید. منابع رو ارسال کردم.
      برای اشتغال کسی معمولا از شما مدرک زبان نمیخواد. یعنی فرض اینه که شما زبان انگلیسیتون خوبه که اومدید کانادا. البته برای شغل های متفاوت فرق می کنه ولی زبان در حد عمومی در این حد که بتونید با کارفرما و همکاران ارتباط برقرار کنید کافیه و به عنوان مثال زمان مصاحبه کاری نمیگن آیلتس داری یا نه.
      آیلتس تا جایی که من دیدم برای جاهای آکادمیک و معمولا هم برای ادامه تحصیل مورد نیاز مهاجرین هست.
      اما اگر منظورتون پروسه مهاجرت هست، دقیق نمیدونم. ممکنه داشتن مدرک دانشگاهی از دانشگاه انگلیسی زبان کافی باشه. برای اطمینان وب سایت اداره مهاجرت رو چک کنید.

      • سلام دوستان میشه وکیل مهاجرتی عالی و موسسه آیلتس در اصفهان بهم معرفی کنید

        • امير حسين روشناس

          ار هیچ کدوم اطلاعی ندارم، ایران هم که بودم در مورد این امکانات اصفهان چیزی نمی دونستم.

      • خیلی ممنون از راهنمایی هاتون میشه لیست منابع تون به ترتیب خوندم برام بدید ممنون میشم

        • امير حسين روشناس

          من یک سری منابع دارم که اگر بخواهید میتونم براتون بفرستم ولی اینکه مرتبش کنم و بگم اول اینو بخونید یا اونو باید خودتون رو کمی به زحمت بندازید.

  39. سلام
    اگه زحمتی نیست برای من هم منابع آیلتس را بفرستید. بینهایت از شما سپاسگزارم.

  40. آقای روشناس عزیز سلام
    بسیار متشکر بابت مطالب و تجربیات خوب و ارزنده ای که با ما به اشتراک میگذارید.
    یک تشکر ویژه ازتون بکنم بابت حس نیتی که برای راهنمایی هموطنانتون دارید و اینقدر صادقانه جواب همه رو می دهید.

    اگه زحمتی نیست برای من هم منابع آیلتس را بفرستید. بینهایت از شما سپاسگزارم.

  41. دستتون درد نکنه ، توصیه های بدرد بخوری بود .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*