خانه » بازار کار » کار داوطلبانه Volunteer

کار داوطلبانه Volunteer

یکی از خوانندگان وبلاگ در مورد کار داوطلبانه یا Volunteer سوال کرده بودن و اینکه آیا فایده ای داره یا نه. در کنار مقوله کار داوطلبانه، یک نوع کار دیگه هم داریم، به اسم اینترن شیپ، مشابه همونی که پزشکها انجام میدن و توی ایران بهش می گفتیم انترن. کار داوطلبانه اسمش روی خودشه، داوطلب میشید مفت و مجانی و فی سبیل کانادایی جماعت کار کنید. اینترن شیپ، کاریه که مجانی انجامش نمی دید ولی حقوقش هم تعریفی نداره، تقریبا پایین ترین نرخ حقوق رو داره. زمانی که اکسس می رفتیم، یک موسسه به اسم Career Edge بود که یک سری مراحل رو باید طی می کردیم تا بتونیم به بانک اطلاعاتی کارهاشون دسترسی پیدا کنیم. باید اکسس ما رو به اونها معرفی می کرد، بعد یک مصاحبه آنلاین از طریق اسکایپ انجام می دادیم، و در صورتی که تایید می کردن، اکانت فعال میشد. حالا نه اینکه فکر کنید که خبری بود ها، کلا ۸ تا و نصفی موقعست شغلی بود که خیلی وقتها هم بدرد کسی نمی خورد. حقوقش هم ماهی ۲۵۰۰ دلار بود (قبلا هم گفته بودم که برای یک زندگی متوسط ماهی ۲۰۰۰ دلار خرج زندگی یک نفر آدمه) و البته یادتون هم نرفته که ۲۵۰۰ دلار رو نمیدن بهتون، مالیات و کوفت و زهرمار ازش کسر میشه. گاهی وقت ها موسسات و شرکت های بزرگ از قبیل بانک اسکوشیا و بانک TD هم توش موقعیت شغلی ارائه می کردن ولی در کل چیز دندون گیری نبود.
حالا بریم کار volunteer یا اینترن شیپ انجام بدیم یا نه؟ اگر کاری ندارید و اگر ازکار مجانی بدتون نمیاد، چرا که نه. حداقل مزیتش اینه که سرتون گرم میشه. ولی اگر به این نیت میرید که بعدش بتونید راحت و سریع کار پیدا کنید، صادقانه بگم بعید می دونم. مسلما بودنش بهتر از نبودنشه، ولی نه اینکه خیلی تاثیر شگرفی در روند کاریابی شما داشته باشه. اصلا و ابدا هم گوش به مزخرفاتی که کلاس های تازه واردین بهتون میگن ندین. مثالهایی می زنن که ما یک داوطلب داشتیم، رفت کار داوطلبانه کرد و الان مدیر کل ایر کانادا شده! ممکنه یک نفر این شانس رو آورده باشه ولی دلیل نداره که برای همه این مطلب صدق کنه. نمونه اش خود من، اکسس یکی دو ماه پیش تماس گرفت برای اینکه به عنوان یکی از نمونه های موفق موسسه شون با من مصاحبه کنن و عکسم رو توی بروشور سال ۲۰۱۵ چاپ کنن! ببینید دیگه اونها چه بدبخت هایی هستن که من نمونه موفقشون هستم! بگذریم که فوت مادرم باعث شد پیشنهادشون رو رد کنم…
هدف کلی از این بازی ها – بر طبق چیزی که ادعا میشه و صحت و سقمش رو من نمی دونم – اینه که شما تجربه کار توی یک محیط کانادایی بدست بیارید. آقا یک مطلبی رو بذارید براتون روشن کنم: شما متخصص هستید (اگر واقعا باشید، نه اینکه صرفا فکر کنید که متخصص هستید)، با تجربه هستید، هزار و یک قابلیت دارید و … دولت کانادا هم شما رو به عنوان متخصص قبول کرده و تشریفتون رو آوردید اینجا. واقعیت اینه که بعضی کارفرماهای عوضی کانادا، حرف دولت خودشون رو هم قبول ندارن. دولت که چه عرض کنم، حتی دانش شما – که بابتش ازتون امتحان فنی گرفتن – رو هم قبول ندارن. چرا؟ اول عرضم گفتم: چون عوضی هستن! کار کردن توی یک محیط کانادایی و تعامل با کانادایی ها براشون خیلی بیشتر اهمیت داره.
همین میشه که شما با تخصص بالاتر از همه افراد شرکت، جایگاه شغلیتون از خیلی ها پایین تره. خیلی وقت ها هم رفتارهایی رو توی محیط کاری می بینید که روی مختون میره. مثلا من دقیقا متوجه میشم یک سری کارهای من بشدت زیر ذره بینه، منتظرن ازم سوتی بگیرن و گیر بدن که اینکار رو باید اینطوری انجام بدی. بعد از ۱۰ سال کار حرفه ای، در شرکت بین المللی و بعد از ارائه کلی کار که جنبه جهانی هم داشتن، یک سری آدم جعلق میان بهت میگن ایمیل رو اینطوری باید بزنی، باید لباس رو فلان طور بپوشی، با مشتری اینطوری حرف بزنی و …
چرا؟ چون خدا خواسته اون … نشور کانادا به دنیا بیاد و تو ایران. تو با بدبختی باید درس می خوندی، بدون منبع و رفرنس کسب دانش می کردی، بدلیل تحریم های همین کشورهای مادر … دسترسی به هیچ سیستمی نداشتی و باید با سعی و خطا و مهندسی معکوس از طرز کارشون سر در میاوردی و دست آخر هم همه چیز رو ول کنی و بیایی جایی که یارو بزرگترین دغدغه اش اینه که تعطیلات دیگه حال نمی کنه بره فلوریدا سوار کشتی کروز بشه چون قبلا ۳ بار رفته، توی مملکت انگلیسی زبان بدنیا اومده، نه جنگ رو تجربه کرده، نه دردسر تحریم رو کشیده و نه اصلا ایده ای در مورد بدبختی های تو داره. بعد مجبوری برای این تاپاله کار کنی.
اشتباه نکنید، آدم های خیلی خوبی هستند به لحاظ شخصیت و جنبه های انسانی. ولی انسانیت یک چیزیه، احترام به شخصیت حرفه ای شما چیز دیگه. هر قدر سن و سالتون بالاتر باشه، تجربه کاریتون بیشتر باشه، موقعیت شغلیتون توی ایران بالاتر و بهتر باشه، سوزشش بیشتره. به خصوص که از یک سری چیزهایی برای رسیدن به اینجا گذشته باشید. مثل خانواده، و مثل مادر…

۲۱ نظر

  1. سلام آقای مهندس
    من مطمینم شما بهتر از من میدونید که وزنه ی فعالیت داوطلبانه در رزومه ی کاری یک نفر در ممالک پیشرفته؛ چقدر سنگین است. اونطور که خودشون می گفتند شش ماه کار داوطلبانه به اندازه ی شش سال کار با پرداخت حقوق براشون ارزش داره. یعنی شما اونقدر حاضر؛ علاقمند و مشتاق انجام کاری هستید (حتی اگر شده کاری غیر مرتبط با رشته ی تحصیلی و تخصصی تون) که به طور کوتاه مدت (تاکید میکنم به طور کوتاه مدت) به آن پرداخته اید و حتی دریافت حقوق و مزایا مد نظرتون نبوده است.
    حالا چرا این کار داوطلبانه اینقدر تاکید میشه اونجا؟؛ شاید اگر من درست فهمیده باشم؛ خیلی وقتها در این جوامع کارهای موقتی پیش میاد که در راستای هدف خاصی هست و بعد از مدت زمانی معین هم تمام میشه. مثلا من رفته بودم دانشگاه تورونتو یک نفر رو ببینم؛ راه رو بلد نبودم و اتفاقا سر از دانشکده ی پزشکی درآوردم و اونجا دیدم یک کمپین دانشجویی راه انداختند و اینطور که به من توضیح دادند در جهت کمک به دوست دانشجوشون که یک جوان پاکستانی با سرطان خون بود؛ افراد رو به اهدای خون و اهدای سلول بنیادی تشویق می کردند و تختهای مربوط به این کار رو هم چیده بودند و همه ی تیم از شخصی که با من صحبت می کرد و توضیح میداد تا پزشک و پرستار همگی به طور داوطلبانه اونجا حضور دارند. یا مثلا در مسابقات ورزشی Pan Am که مسابقات ورزشی مشهوری در آمریکای شمالی هست و امسال قراره در تورونتو برگزار بشه؛ عده ی زیادی داوطلب نوجوان انتخاب کردند (برای کارهای خرده کاری مختلف در جریان مسابقات)
    خوب؛ همه ی ما خوب میدونیم که انجام این کارهای فوق برنامه از عهده ی افراد استخدام شده ی قبلی کاملا برنمیاد و به نوعی اورلود برنامه ی کاری در مدت کوتاه محسوب میشه و فشار زیادی روی افراد میاره؛ ممکنه باعث بشه مجبور بشن از وقت زندگی و خانواده بزنند (کاری که در ایران خیلی معمول هست و همیشه برای افراد شاغل اعم از بخش دولتی و خصوصی گاه و بیگاه پیش میاد)؛ اما در این جوامع با این راه حل خوب و عملی از این اتفاقات اجتناب میشه و فرصتی هم برای غیر شاغلین و یا دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان پیش میاد که با طبیعت کار (از هر نوع) و ارتباط با مردم آشنا بشن. (شاید مثل پلی بین تحصیل و کار-شاید مثل طرح کاد: طرحی که ما اون زمونها کلاس سوم دبیرستان داشتیم!)
    من خودم هم به شخصه زیاد شنیدم از فارغ التحصیلهای بیکار در ایران که اکثرشون حاضر بودند برای مدتی هم که شده حتی داوطلبانه و بدون حقوق کار کنند اما کاری داشته باشند و سرشون گرم باشه نه اینکه بیکار بیکار باشند و کاملا هم حق رو بهشون میدادم. بیکاری با روحیه فعال خیلی از جوونهای ایرانی سازگاری نداره.
    با اینحال شخص من در کانادا دنبال کار داوطلبانه نرفتم چون همینطوری در رزومه ام سابقه ی دو سری (سه ماهه و دو ماهه) کار داوطلبانه و اختیاری در زمان دانشجوییم بود و نیز سابقه ی کاریم در ایران بالغ بر ۱۰ سال کار بود.
    حالا به نظر من این دوستی که از شما سوال پرسیده بودند (اگر درست فهمیده باشم که در صدد آمدن به کانادا هستند) باید با مشورت با افرادی هم رشته و همکار خودشون در کانادا بهترین تصمیم رو بگیرند؛ شاید باز هم با وجود سابقه ی کار بالا بهتر باشه در کانادا کار داوطلبانه داشته باشند؛ شاید کاری به صورت اینترنشیپ هم براشون جواب بده (یکی از دوستان من با مدرک دکترا در رشته ی اقتصاد و سابقه ی کاری خوب در ایران؛ صرفا برای داشتن سابقه کار کانادایی به این کار روی آورد) شاید هم براشون ادامه تحصیل کوتاه مدت (مثلا یک دوره ی دوساله ی کالج یا مثلا دو ساله ی فوق لیسانس در دانشگاه) و کسب یک مدرک کانادایی بهترین تصمیم باشه (کاری که من به اون روی آوردم)
    برای این دوست و نیز همه ی جوانان کوشا و موفق ایرانی در همه جای دنیا آرزوی موفقیت و سعادت دارم.

    • دوست عزیز به نظر من هیچ چیز مطلقی وجود نداره ، باید در کل دید عقربه ترازو به سمت کدوم طرف متمایل می شده، این کار داوطلبانه به نظر من بیشتر برای رزومه افرادی خوبه که سنشون کمتر از ۲۷-۲۸ سال باشه ولی برای یک شخص بالای ۳۰-۳۱ که دیگه باید قابلیت های مدیریتی خودشو تقویت کنه شاید خیلی مثبت نباشه

      • امير حسين روشناس

        به این استدلال، اجازه بده این رو هم اضافه کنم که ما متخصص بودیم و دولت کانادا (و دانمارک شما) تخصص ما رو تایید کرد (اگر حالا این روال تایید مشکلی داره و توش تقلب می کنن، مشکل من و شما نیست). کسی که متخصصه، من دلیلی نمی بینم بره کار داوطلبانه بکنه. عدم شناخت نسبت به فرهنگ کاری، دلیل نمیشه که یک متخصص تا حد یک تینیجر خودش رو پایین بیاره.

  2. آی گفتی امیر حسین جان، من تو دانمارک برای با یه شرکتی که خیر سرش مثلا کارش core banking, payment بود داشتم مراحل استخدام و طی میکردم، مصاحبه ها با CEO و هر کوفت زهر ماری که میرفتم و مباحث فنی و تجربی میشد آب از دهنشون راه میافتد آخرین مصاحبه دختره عوضی HR برگشت گفت من فکر کنم شما تو روابط با همکارات و نیروهای زیر دستت خیلی سختگیر باشی و نتونی اشتباهاتشون رو ignore کنی، برای چی باید codeهاشون رو double checkکنی؟

    بعدا فهمیدم مشکلش واقعا این نبوده، مشکلش این بوده که نمیتونسته ببینی یکی که از یه جایی با مشکلاتی که تو گفتی پاشده اومده اینجا بخواد رییس اینا بشه

    • امير حسين روشناس

      همین دیگه. با این همه مصیبت دانش کسب کرده ایم و تجربه بدست آوردیم. دست آخر یک احمق، یه ابله هیچی نفهم میاد و برای تو تصمیم گیری و تعیین تکلیف می کنه. به ضرس قاطع میگم هر کدوم از این سوسول ها رو توی یکی از موقعیت های ما ها قرار بدن، شاهد زایمان طبیعیشون خواهیم بود! میگن تبعیض نیست، ولی این تبعیض در زندگی عادی و روزمره نیست. توی محیط کار، اتفاقا هست و من خیلی خوب احساسش کردم. خودشون هم می دونن که این تبعیض وجود داره، برای همینه که توی YMCA کانادا یک کتابچه مخصوص چاپ کرده ان که کارفرما حق نداره به صرف نداشتن تجربه کار کانادایی شما رو رد کنه و این مصداق تبعیضه و می تونید شکایت کنید و این حرف ها. ولی کی گوش می کنه، چطور می تونی این رو اثبات کنی؟ خودشون هم می دونن که تبعیض هست و خودشون هم می دونن هیچ کارفرمایی گوشش بدهکار این حرف ها نیست. ولی از اونجایی که همه چیز توی ممالک غربی وانمود کردن و show off هستش، این کتابچه ها رو هم چاپ می کنن، می تونی از این کتابچه به عنوان هیزم در کمپینگ استفاده کنی!

      • این قضیه show off ، صد در صد اینجا تو دانمارک هم وجود داره ، واقعا کارای اینا پیش کارایی که ما تو ایران تو شرکت هایی مثل اینفوتک و کیش ویر (البته کیش ویر نسبتا سابق) کردیم چیزی بیشتر از بچه بازی نیست ولی دادار دودورشون گوش آدم و کر می کنه
        یک صدم استرس و زحمتایی که ما کشیدیم حالا از زمان جنگ و موشک بارون بگو تا بزرگ شدن و کار کردنمون و اینا حتی نمیتونن تصور کنن

  3. سلام دوست عزیز. من چن وقتیه وبلاگتونو میخونم مطالب جالب و جامعی میزارید ممنون.
    یه سوال داشتم شاید با موضوع این پست زیاد ربطی نداشته باشه ولی اگه ممکنه در مورد بازار کار برنامه نویسی ASP.net و Sharepoint developer میخواستم بدونم اوضاع چطوره ؟ فقط تسلط و تجربه کاری تو ایران کافیه برا کار پیدا کردن یا باید certificate مایکروسافت داسته باشیم(تجربه کار کانادایی رو فعلا که ندارم) ممنون میشم راهنمایی کنید ؟ یا مرجعی بدید که خودم پیگیری کنم؟
    ضمنا غم از دست دادن مادرتونو بهتون تسلیت میگم. مطمینم با وجود همچین فرزندی الان روحشون در شادی و آرامشه. امیدوارم تو سال جدید خبرهایی از شادی و موفقیتت رو برامون بنویسی ؟
    ممنون برادر کوچکترت امیر

    • امير حسين روشناس

      سلام
      برنامه نویسی دات نت بازار کار خوبی داره، البته اینجا از همه چیز بیشتر جاوا استفاده میشه. گواهی بین المللی خوبه، تجربه کاری خوبه، تسلط و دانش فنی هم خوبه ولی درنهایت همون سابقه کار کاناداییه که مهمترین نقش رو بازی می کنه. چیزی که بهش اینجا میگن soft skill. منتها شانسی که میشه آورد اینه که دانش و تجربه و گواهی بین المللی تا حدی می تونه کمک کنه و البته این بر میگرده به اینکه کجا شما رو استخدام کنه و چقدر در پیدا کردن نیروی کار مشکل داشته باشه. یک نفر رو شنیدم که توی TTC استخدام شده بود بعنوان برنامه نویس دات نت، و سالی ۱۲۰ هزار دلار حقوق می گرفت – یک حقوق بسیار بسیارعالی. ولی لزوما اینطور نیست که همه برنامه نویس های دات نت انقدر پول بگیرن. آدم هم هست سالی ۵۵ تا حقوق میگیره.
      توی سایتهای کاریابی – که در صفحه لینکهای مفید بهشون اشاره کردم – بگردید و دستتون میاد که چه میزان برای پیدا کردن کار اقبال دارید.

  4. سلام.من لیسانس حسابداریم یعنی تخصصم حسابداریه زبان رو هم دارم شروع میکنم واسه آیلتس ۷ بخونم یعنی یکسال وقت دارم اما میدونم این حسابداری اونجا به دردم نمیخوره به همین دلیل میخوام برنامه نویسی یا طراحی وب یاد بگیرم اما هیچی ازشون نمیدونم خواهش می کنم راهنمایی کنید که باید چکار کنم دقیقا و از چی شروع کنم و آیا باید ریاضیم قوی باشه و چه مدرکهایی بگیرم خوبه؟ ممنون

    • امير حسين روشناس

      فکر می کنم شما در مورد زبان انگلیسی هم برای من کامنت گذاشته بودید. اگر زبانتون مشکل داره باید بگم که متاسفانه یادگیری برنامه نویسی چندان کمکی به شما نمی کنه. ولی برای اینکه جواب سوالتون رو هم داده باشم، برنامه نویسی اصلا ارتباطی به ریاضیات نداره. مدرک هم، باز برای برنامه نویسی به عنوان برنامه نویس خیلی مهم نیست. بودنش مسلما بهتر از نبودنشه، ولی خب ازتون امتحان می گیرن، سابقه کاری میخوان و مواردی از این قبیل.

  5. سلام

    متاسفم برای این آقا یا خانمی که مطلب را نوشته است . به هزار و یک در زده است تا سر از کشور کانادا در بیاورد و حالا که آنجا رفته است بنای توهین و نارضایتی را گذاشته است . شما باید خود را با سیستم جدید کانادا وفق دهید ته کانادا یا سیستم آنجا خود را با شما که الان این همه ناراحت هستید . می توانید حالا به کشور گل و بلبلتان برگردید خیلی اگر دوستش دارید .

    • امير حسين روشناس

      دوست عزیز
      بنده نظرم در مورد این مقوله رو گفتم, که طبیعیه شما و خیلی افراد دیگه باهش موافق نباشید. اینجا وبلاگ منه, در یک کشور آزاد از نظر آزادی بیان هم زندگی میکنم و بنابراین نظرم همونطوری که هست رو بیان میکنم. بنابرین تاسفتون رو جای دیگه خرج کنید.
      برخلاف اون چیزی که شما گفتید, اصلا بنده “این در اون در نزدم” که بیام کانادا. با ایران خیلی مشکل ریشه ای نداشتم و ندارم. کماکان وطن منه و اتفاقا الان علاقه ام بهش بیشتر هم شده. اینجا هم به همه میگم که من با ایران مشکلی نداشتم. دولت کانادا اعلام کرده بود به نیروی متخصص نیاز داره, شرایط این کشور هم برای من مناسب تر از شرایطم در ایران بود (که لزوما به معنی این نیست که شرایطم در ایران بد بوده), بنابراین اومدم اینجا. بماند که خیلی از حرفهایی که دولت ادعا کرده بود یا هموطنان در مورد اینجا میگفتن درست نبود.
      شما هر وقت تشریف آوردید کانادا, هر وقت پاتون رو از اون مملکت که به نظرتون گل و بلبل نیست گذاشتید بیرون, میتونید در هر فعالیت داوطلبانه دلخواهتون شرکت کنید.

    • اتفاقا ایشون کاملا درست گفتن من خودم با یک دختره کانادایی عوضی مصاحبه داشتم که مثل احمق ها لباس پوشیده بود و به من که کت و شلوار رسمی و مرتب پوشیده بودم نگاه عاقل اندر سفیهی انداخت و بعدشم منو رد کرد فکرمیکرد چون اون کاناداییه و من ایرانیم اسمون باز شده و اون پایین افتاده ماهم هیچی حالیمون نیست

  6. سلام.من ارشد ژنتیک دارم.می خواستم بدونم بیام اونجا برای کار و ادامه تحصیل بهتره یا ایران.ممنون از وبلاگ مفیدتون

  7. سلام من یک مخترع هستم که در ایران نتوانستم از اختراع درامدی داشته باشم یا در زمینه اختراع موفق باشم من مدرک کاردانی منابع طبیعی دارم سوال من این است که ایا کار داوطلبانه در کانادا یا اروپا برای من مفید است که بتوانم به انجا بروم وبعد از مدتی امیخته شدن در جامعه بتوانم یه شغل در زمینه تخصص خود پیدا کنم؟

    با تشکر

    • امير حسين روشناس

      اگر به کانادا یا هرجایی که مد نظرتون هست وارد بشید، کار داوطلبانه می تونه شانستون رو برای پیدا کردن کار مورد علاقه تون بیشتر کنه.

  8. باسلام.برای کاریابی چه روشهایی بهتر جواب میده؟

    • امير حسين روشناس

      سوال خیلی کلیه. راه وارد شدن به بازار کار برای برنامه نویس و مهندس عمران و پزشک و راننده اوبر و راننده ماشین سنگین زمین تا آسمون با هم فرق می کنه. مثل این می مونه من از شما بپرسم چه ماشینی خوبه.

  9. مهندس روشناس یه سؤال داشتم: با این که متوجه شدم کاریابی در کانادا گذشتن از هفت خان رستمه و سخته.
    اما آیا نمیشه بعد از مدتی که از کارت گذشت، برای کار بهتر در جایی بهتر اقدام کرد؟
    چقدر حساسیت دارن سر این قصیه؟
    یا نمیشه از کانادا رفت امریکا کار کرد؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*